Příhláška

⚽️ Učitelé vyhráli 10:8 v charitativním fotbalovém zápase! Přečtěte si shrnutí a podpořenou organizaci → [Více zde]

Zpět na novinky

Nový vzdělávací program pro novou generaci

14. 07. 2025

Vždy jsme do jisté míry využívali prvky britského přístupu, českého přístupu a také nejlepší vzdělávací přístupy z celého světa.

Mezi řadou pozitivních změn, které plánujeme a připravujeme pro školní rok 2025/2026, je i zásadní úprava vzdělávacího programu na naší základní škole. Již v minulosti jsme do výuky začleňovali prvky britského i českého vzdělávacího systému, stejně jako osvědčené pedagogické přístupy z celého světa. Nyní však chceme učinit další významný krok. Naším cílem je cíleně propojit české a britské kurikulum a využít to nejlepší z obou systémů.

Proč a jaké budou pozitivní dopady?

Dopad plánovaných změn bude v některých předmětech výraznější než v jiných. Například dosud byla na škole vyučována britská historie. Od příštího školního roku se budeme zaměřovat na stejná historická období a dovednosti, avšak z české perspektivy a s důrazem na český kontext v rámci světových dějin. Díky tomu budou mít naši mezinárodní studenti lepší příležitost propojit se se zemí a městem, ve kterém žijí. Zároveň nám to umožní mnohem lépe využít bohatého historického dědictví, které máme doslova na dosah – přímo zde v Praze. Věříme, že to u studentů zvýší zájem o daný předmět i jejich nadšení pro něj.

Ale matematika je přece matematika, že?

Mohlo by se zdát, že v řadě předmětů ke změnám nedojde, ale možná vás překvapíme. Vezměme si například matematiku. Zjednodušeně řečeno, český vzdělávací program začíná pomaleji než britský, ale v pozdějších ročnících nabírá na tempu a ve výsledku studenty dovede dále než program britský. Propojením obou přístupů budeme schopni využít silných stránek britského systému k rychlejšímu rozvoji dovedností v nižších ročnících a následně ve vyšších ročnících stavět na českém modelu, který umožňuje žákům dosáhnout ještě vyšší úrovně, než je běžné v britském kurikulu.

Český program navíc klade větší důraz na geometrii a nabízí odlišné způsoby řešení některých typů úloh. Například postupy, jakými se v české a britské matematice přistupuje ke zdánlivě jednoduchým operacím, jako je násobení nebo dělení, se liší. Tím, že studentům představíme oba způsoby řešení téhož problému, rozšíříme jejich repertoár dovedností a zároveň jim umožníme najít si takový přístup, který jim bude nejlépe vyhovovat.

Co je CLIL?

Ačkoli tento přístup již v praxi uplatňujeme, stojí za zmínku, že všechny předměty v našem kurikulu (s výjimkou moderních jazyků) využíváme jako nástroj pro výuku angličtiny – a to zejména u studentů, pro které je angličtina druhým či dokonce třetím jazykem. Tento přístup je známý jako integrovaná výuka předmětu a jazyka (Content and Language Integrated Learning, CLIL). V rámci CLIL propojujeme výuku cizího jazyka s výukou konkrétního předmětu a rozvojem dovedností.

CLIL klade důraz nejen na osvojení klíčové odborné slovní zásoby, tzv. Content Obligatory language (např. „zkumavka“, „období“, „údolí“, „odečítat“), ale také na Content Compatible language – tedy jazykové prostředky, které studentům umožňují tuto slovní zásobu reálně používat ve větách a kontextu. Například při výuce o vývoji zvířete potřebují studenti kromě odborných výrazů také slova jako „poté“, „po určité době“ nebo „nakonec“, která jim umožní smysluplně popsat sled událostí.


Co z toho tedy celkově vyplývá?

S výhledem na školní rok 2025/2026 čeká náš vzdělávací program na prvnímu stupni vzrušující a pozitivní proměna. Pečlivým propojením silných stránek českého a britského vzdělávacího systému nabídneme žákům bohatší, vyváženější a na budoucnost orientované vzdělávání. Tento přístup nejen zvyšuje kvalitu výuky – například díky zakotvení historie v místním kontextu nebo rozvoji matematického myšlení – ale zároveň podporuje jazykový rozvoj prostřednictvím metody CLIL. Cílem této proměny je vybavit každé dítě širokou škálou nástrojů, dovedností a perspektiv, které mu umožní uspět jak v místním, tak v globálním prostředí – a zároveň jej plně připraví na přechod na druhý stupeň.

Vysvětlení zkoušek A levels a IGCSE Fotbalový zápas studentů proti učitelům pomohl vybrat peníze na charitu